رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۰ فرد مبتلا به گرمازدگی در سه ماهه نخست امسال توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی اورژانس این دانشگاه امدادرسانی شدند.

اورژانس مشهد افراد گرمازده را امدادرسانی می‌کند

به گزارش قدس خراسان، دکتر علی یزدانی روز دوشنبه افزود: ۲۵ نفر از این تعداد توسط کارشناسان فوریت های پزشکی به صورت سرپایی در محل درمان و ۱۵ نفر دیگر با اقدامات اولیه به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی با بیان این که توجه به موضوع پیشگیری از گرمازدگی با توجه به شروع تابستان و همچنین پیش بینی روزهای گرم مهم است، ادامه داد: گرمازدگی زمانی ظاهر می شود که فرد ، مدت زمان زیادی را در معرض نور آفتاب و یا دمای بالا قرار بگیرد و شدت آن بسته به میزان فعالیت بدنی، رطوبت از دست رفته و طول زمان قرار گرفتن در معرض گرما، می تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: هرچند که گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل درمان است اما در صورتی که درمان آن به تعویق افتد، می تواند خطرآفرین و منجر به مرگ شود.

وی افزود: مادران باردار، افراد دارای بیماریهای خاص، کودکان و سالمندان، افراد با سابقه بیماری قلبی، بیماری انسدادی مزمن ریه، دیابت، کم آبی، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی بیش از گروه های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی هستند.

یزدانی اظهار کرد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می شوند به علت مختل شدن مکانیسم تعریق و از دست دادن مقدار فراوان آب بدن، درجه حرارت بدنشان به شدت افزایش می یابد و در صورت عدم درمان، سطح هوشیاری فرد کاهش یافته و در مواردی منجر به فوت فرد می شود.

به گفته وی، در صورتی که با فرد گرمازده روبرو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تمام شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم گرمازدگی نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع ، هرچه سریع تر باید اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازده مانند خارج کردن لباس بیمار، خنک کردن محیط، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیماران دچار تهوع یا بیهوش انجام دهند.

مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۶۴ پایگاه عملیاتی شامل ۱۰۰ پایگاه شهری، ۶۲ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۳ دستگاه موتورلانس و مرکز ارتباطات و فرماندهی عملیات با زیر پوشش داشتن ۱۵ شهرستان به صورت شبانه‌روزی و رایگان در حال ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.